Rabu, 3 Disember 2014

Kasim Ahmad Anti Ulamak

Dr Mahadhir berkata:"tetapi kita bercakap tentang kebebasan bersuara"
Memang jelas perkataan Dr Mahadhir itu tidak berlawan dengan ayat-ayat Quran, karena Quran kitab Tuhan memberi kebebasa beragama sebagaimana firmannya :
18:29. Katakanlah, "Yang benar adalah daripada Pemelihara kamu; maka hendaklah sesiapa yang hendak, percaya(Quran); dan hendaklah sesiapa yang hendak, tidak percaya (Quran)." Sesungguhnya Kami sediakan bagi orang-orang zalim, api neraka, yang gejolaknya meliputi mereka; jika mereka minta pertolongan, mereka diberi pertolongan dengan air yang seperti leburan tembaga merah, yang melecurkan muka-muka mereka - betapa buruknya minuman, dan betapa buruknya tempat istirahat!
2:256. Tidak ada paksaan dalam agama. Yang benar telah jelas daripada yang salah. Maka sesiapa tidak percaya kepada Thagut (Ulama pelampau), dan percayai Allah (Al-Quran), dia berpegang pada pemegang paling kukuh, yang tidak akan putus; Allah Mendengar, Mengetahui.
Kalau Ulama Islam ini memerintah Malaysia, tentunya orang Islam di Malaysia akan di bunuh olehnya, kalau ada yang berbeza pendapat dengannya, dan orang-orang Kafir di Malaysia takut handak memelok agama Islam ciftaannya.

Pak Kasim Ahmad 81 tahun di hadapkan kemahkamah tinggi Syariat putrajaya atas dua pertuduhan yaitu melakukan kesalahan menghina agama Islam dan mengingkari pehak berkuasa agama.

Pak Kasim Ahmad berkata "saya bukan buat apa, saya cuma bagi pendapat yang berbeza dengan orang lain, salah ke ? 
perbezaan pendapat salah ? 
ini tamadun apa ? 

Kalau Pak Kasim tanya saya :"tamadun apa, tak boleh berbeza pendapat?"
Saya jawab: itu adalah tamadun firaun di zaman Nabi Musa dan tamadun Firaun di zaman Nabi Ibrahim:
40:26. Dan berkatalah Firaun (kepada orang-orangnya): "Biarkanlah aku membunuh Musa, dan biarlah dia memohon kepada Tuhannya (meminta pertolongan)! Sesungguhnya aku bimbang dia akan menukar agama kamu, atau ia menimbulkan kerosakan di muka bumi".
21:68 (Setelah tidak dapat berhujah lagi, ketua-ketua) mereka berkata: "Bakarlah dia (Ibrahim) dan belalah tuhan-tuhan (Ulama-ulama) kamu, jika betul kamu mahu bertindak membelanya!"
Pak Kasim berkata lagi "saya tak peduli kepada sapa-sapa, saya takut pada Tuhan saja, saya jawab pada Tuhan, dan Jakim pun kena jawab pada Tuhan, habis cerita."
2:150. Dari mana sahaja kamu keluar, palingkanlah muka kamu ke arah Masjidil Haram, dan di mana sahaja kamu berada, palingkanlah muka kamu ke arahnya, supaya manusia tidak ada hujah terhadap kamu, kecuali orang-orang buat kezaliman antara mereka, dan jangan takut pada mereka, tetapi kamu takutilah Aku, dan supaya Aku sempurnakan rahmat-Ku ke atas kamu, dan supaya kamu dapat petunjuk (dengan Al-Quran kitab-Ku yang di sampaikan oleh Nabi Muhammad).
17:36 Dan janganlah engkau mengikut apa yang engkau tidak mempunyai pengetahuan mengenainya; sesungguhnya pendengaran dan penglihatan serta hati, semua anggota-anggota itu tetap akan ditanya tentang apa yang dilakukannya.
Nik Aziz Nikmat menghina  Islam dan menhina Nabi Muhammad, tidak di hadapkan kemahkamah tinggi Syariat putrajaya, mengapa?
Ini menunjukan bahwa agama Islam yang di pinpin oleh Ulama Islam Malaysia, tidak adil.

Tetapi mengapa Ulama-ulama dan Ustaz-ustaz merasa cemas dan gelisah terhadap Pak Kasim yang Anti Hadis Bukhari, Muslim dan lain-lainnya?
Kalau lah Ulama-ulama dan Ustaz-ustaz memang benar-benar beragama yang benar mendapat Syurga di akhirat nanti, mengapa merasa cemah dan gelisah karena Pak Kasim memilih agama yang salah lagi sesat itu, maka mendapat neraka lah untuk dia, dan dia akan tanggung sendiri?
Memang mudah UAI, handak menghukumkan orang itu sesat dan orang ini benar, karena UAI gunakan kaedah Iblis, yang membenarkan pendapat sendiri kepada pengikutnya dan menyalahkan pendapat orang lain :
34:20. Iblis membenarkan pendapatnya sendiri terhadap pengikutnya, dan pengikutnya mengikutinya, kecuali segolongan daripada orang-orang mukmin (yang percaya kepada Al-Quran).

Kalau di katakan orang-orang mukmin itu maksudnya orang-orang yang percaya kepada kitab-kitab Ulama itu tentunya mareka jadikan Ulama-ulama Islam itu sebagai Tuhan-tuhan selain Allah, sebagaiman Firmannya:
9:31. Mereka ambil habr (Ulama-ulama Yahudi dan termauk juga Ulama-ulama Islam) mereka, dan rahib-rahib (Pendita-pendita Kristian) mereka, sebagai Tuhan-tuhan selain daripada Allah, dan al-Masih putera Mariam; dan mereka diperintah untuk sembah hanya Tuhan Yang Satu; tidak ada tuhan melainkan Dia; Dia disanjung, di atas apa mereka sekutukan.
Bagi Ustaz-ustaz yang beriman kepada kitab Ulama pun, berpegang dengan kebenaran Ustaz juga akan menjawab dengan Allah di akhirat nanti, bukan hanya kepada Pak Kasim yang beriman kepada Quran saja yang akan menjawab dengan Allah di akhirat nanti? karena Ustaz-ustaz yang benar dan tidak sesat itu pun bukan utusan Allah yang diturunkan dari langit untuk memutuskan siapa yang benar dan siapa yang sesat atau siapa ahli syurga dan siapa ahli neraka?...

Kalau menurut Quran bagini bunyinya:
2:44 Patutkah kamu menyuruh manusia supaya berbuat kebaikan sedang kamu lupa akan diri kamu sendiri; padahal kamu semua membaca Kitab Allah, tidakkah kamu berakal?

2:134. Itu umat yang telah berlalu; baginya apa yang mereka usahakan, dan bagi kamu, apa yang kamu usahakan; kamu tidak ditanya mengenai apa mereka buat.
10:41. Jika mereka dustakan kamu, maka katakanlah, "Bagiku amalanku, dan bagimu amalanmu; kamu berlepas diri daripada apa yang aku buat, dan aku berlepas diri daripada apa kamu buat."
49:13 Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih taqwanya (menjaga dirinya) di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu).

4 Ayat di atas, sudah cukup sebagai pendirian bagi orang yang beriman kepada Quran sebagai alasan untuk tidak menyalahi orang lain yang tak sepahaman dengan kita.

Memang jelas perbezaan golongan yang beriman kepada kitab Al-Quran dengan golongan yang beriman kepada kitab Al-Quran dan kitab-kitab Hadis dan kitab-kitab Ulama :
9:31. Mereka ambil habr (Ulama-ulama Yahudi termasuk juga Ulama-ulama Islam) mereka, dan rahib-rahib (Pendita-pendita Kristian) mereka, sebagai Tuhan-tuhan selain daripada Allah, dan al-Masih putera Mariam; dan mereka diperintah untuk sembah hanya Tuhan Yang Satu; tidak ada tuhan melainkan Dia; Dia disanjung, di atas apa mereka sekutukan.

Pak Kasim kata, "dia tafsirkan Quran dengan Akalnya" 
Ustaz kata: "masyaallah"
Pak Kasim kata :"kalau tidak dengan akal dengan apa?"
Ustaz kata, "memang betul laaa memang belajar dengan akal tidak belajar dengan kepala lutut"
Memang cukub bersopan kata-kata Ustaz itu bercakap .

Pak Kasim kata lagi "karena Tuhan kata" :
10:100. Tiada bagi sesuatu jiwa untuk percayai, melainkan dengan izin Allah, dan Dia letak Najis ke atas orang-orang yang tidak berakal.

Kalau di katakan bahwa Ulama-ulama dan Ustaz-ustaz sajalah yang benar, tapi mengapa sesama mareka itu masih menyalihi sesama mareka ?
Sebagaimana Ulama Yahudi dengan Ulama Nasrani, saling menyalah sesama mareka, Baca firman Tuhan dalam surah al Baqarah ayat 113:
2:113 Dan orang-orang Yahudi berkata: "Orang-orang Nasrani itu tidak mempunyai sesuatu pegangan (agama yang benar)"; dan orang-orang Nasrani pula berkata: "Orang-orang Yahudi tidak mempunyai sesuatu pegangan (agama yang benar)"; padahal mereka membaca Kitab Suci masing-masing (Taurat dan Injil). Demikian juga orang-orang (musyrik dari kaum Jahiliyah) yang tidak berilmu pengetahuan, mengatakan seperti yang dikatakan oleh mereka itu. Maka Allah akan menghukum (mengadili) di antara mereka pada hari kiamat mengenai apa yang mereka berselisihan padanya.

Kalau Ustaz-ustaz tidak mendewa-dewakan Ulamak mengapa Ustaz-ustaz berasa bersalah bila Pak Kasim kata :"didalam agama Islam ini kita bertanggung jawab dengan Tuhan secara terus menerus kepada Tuhan tidak ada perantaraan Kasta Padri , Kasta Paderi tanggungjawa dalam agama Hindu dan dalam agama Kristian, dalam agama Islam tak ada"

Lalu Ustaz kata: "Ulamak pun bukan Paderi". tetapi mengapa Ustaz kata, "pak kasim sesat dan menyelewing bagimana apa kata penjabab agama saja", bukan kah itu Ustaz jadikan Ulama itu Kasta Paderi ?

Tentan Pak Kasim dia sebut kata Tuhan, Tuhan kata bagitu dan Tuhan kata bagini, dan dia jarang sekali dia sebut Allah, karena dia paham Allah dan Tuhan itu adalah sama, karena kata Allah bahasa Arab dan kata Tuhan bahasa Melayu :
2:133. Kenapa, adakah kamu saksi-saksi apabila kematian datang kepada Yaakub? Apabila dia berkata kepada anak-anaknya, "Apakah kamu akan sembah sesudahku?" Mereka berkata, "Kami akan sembah TUHANmu dan TUHAN bapa-bapamu, Ibrahim, dan Ismail, dan Ishak, TUHAN Yang Satu; kepada-Nya kami muslim."
2:163 Dan TUHAN kamu ialah TUHAN yang satu; tiada TUHAN selain Dia, yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
112:1. Katakanlah, "Dia Allah, Satu,

Dalam 3 ayat di atas ada kalimah "ILAH" bahasa Arab, Isim Nakirah menujukan banyak, bahasa Melayu kata "Tuhan-tuhan", dan ada kalimah "ALLAH" bahasa Arab, Isim Marifat menujukan satu, bahasa Melayu kata "TUHAN"

Akan tetapi Quran mengatasi dalam Ilmu Nahu, baca ayat di bawah ini ada kalimah "ILAH" apakah ilah di sini menujukan Tuhan itu banyak ?
43:84. Dan Dia, di langit Tuhan, dan di bumi Tuhan; Dia Yang Bijaksana, Yang Mengetahui.

Tetapi Ustaz berkata pada ketika Ustaz berdebat dengan Pak Kasim, Ustaz tak terima kalimah TUHAN ini, dengan katanya TUHAN adalah TUHAN orang Hindu, Tuhan orang Hindu banyak, tetapi orang Islam hanya ada Allah, tidak ada Tuhan.
Apakah ayat di atas itu ada kata Ilah=Tuhan-tuhan di langit dan Ilah=Tuhan-tuhan di bumi itu Tuhan-tuhan orang Hindu?

Jadi Allah orang Islam ada di mana?
Karena Tuhan di langit dan Tuhan di bumi adalah Tuhan orang Hindu?

Maka dengan sebab itu lah Ulama-ulama dan Ustaz-ustaz, melarang manusia membaca Quran terjemahan kebahasa yang mareka paham, karena di takuti orang awam tahu isi Quran itu dengan sebenarnya :
41:26 Dan orang-orang Kafir berkata: "Janganlah kamu mendengar Al-Quran ini dan tentanglah dia, supaya kamu berjaya (mengganggu bacaan atau menenggelamkan suara pembacanya)!"

Tentang kalimah Tuhan dalam Quran klik di SINI

Dan Dengarlah Ustaz berceramah tentang agama Islam
Memang orang Islam mendewakan Nabi Muhammad, mendewakan Bukhari, Muslim penulis kitab Hadis dan mendewakan Ulama penulis kitab-kitab Fiqah.
Sama dengan orang Kristian mendewakan Nabi Isa dan mendewakan paulus pantafsir Injil ,
Sama dengan Yahudi mendewakan Ezra penulis kitabTalmud.

kalau kita perhatikan ceramah ustaz di atas itu dia terasa bimbang tentang kedudukan dia dalam golongan Ulama-ulama islam akan tergugat, karena di takuti mareka kehilangan pengaruh dan hilanglah pula pendapatannya, karena orang awam pun sudah tahu bahwa Ulama-ulama dan Ustaz-ustaz itu adalah penipu handak memakan harta manusia dengan cara palsu sebagaimana firman Tuhan dalam surah Taubah ayat 34:
9:34. Wahai orang-orang yang percaya(kepada al-quran),kebanyakan habr (ulama) dan rahib(pendita), sesungguhnya mereka makan harta manusia dengan cara palsu, dan halangi jalan Allah (quran). Orang-orang yang menyimpan emas dan perak, dan tidak nafkahkannya di jalan Allah, maka berilah mereka berita gembira dengan azab yang pedih.

Maka dengan sebab itu lah Orang Islam yang beriman kepada kitab-kitab Ulama terlalu marah sehingga handak menghukum bunuh terhadap 2 golongan ini :
  1. golongan yang beriman kepada Al-Quran seperti golongan Kasim Ahmad, atau boleh dikatakan golongan kaum Mu'tazilah yang mentafsirkan ayat Quran gunakan akal sendiri dan tidak gunakan akal Ulama-ulama atau akal Ustaz-ustaz, karena golongan ini tidak percaya kepada Ulama-ulama dan Ustaz-ustaz itu berdasarkan firman Tuhan di surah al-an'aam ayat 116 bunyinya bagini :
                                         6:116 Dan jika engkau menurut kebanyakan orang yang ada di muka bumi, nescaya mereka akan menyesatkanmu dari jalan Allah(Quran); tiadalah yang mereka turut melainkan sangkaan semata-mata, dan mereka tidak lain hanyalah berdusta.
  2. golongan yang beriman kepada kitab Al-Quran dan kitab-kitab Hadis seperti Ustaz Rasul Dahri, atau boleh di katakan dari golongan kaum Wahabi.
Karena kedua-dua golongan ini menghalang manusia mendewa-dewakan Ulama-ulama atau Ustaz-ustaz, karena kedua-dua golongan ini bersepakat mengatakan "manusia mendewa-dewakan Ulama-ulama  atau Ustaz-ustaz itu adalah Syirik, Tuhan tidak ampunkan dosa Syirik dan mengampunkan dosa selain daripada itu:
4:48. Allah tidak ampun apa-apa yang dengan-Nya disekutukan, dan Dia ampun yang selain itu kepada siapa Dia hendaki. Sesiapa sekutukan Allah, sungguh dia ada-adakan dosa besar.

Orang Yahudi dan orang Nasrani berkata "Tidak akan masuk Syurga kecuali orang Yahudi atau Nasrani.":

2:111. Dan mereka berkata, "Tidak akan masuk Syurga kecuali orang Yahudi atau Nasrani." Demikian khayalan mereka. Katakanlah, "Kemukakan bukti kamu jika kamu berkata benar."

Sama dengan Ulama Islam berkata "tidak akan masuk syurga kecuali orang Islam" 

Orang Yahudi dan orang Nasrani berkata "Jadilah kamu pemeluk agama Yahudi atau pemeluk agama Nasrani, nescaya kamu akan mendapat petunjuk" :
2:135. Dan mereka (kaum Yahudi dan Nasrani) berkata: "Jadilah kamu pemeluk agama Yahudi atau pemeluk agama Nasrani, nescaya kamu akan mendapat petunjuk". Katakanlah (wahai Muhammad: "Kami orang-orang beriman tidak akan menurut apa yang kamu katakan itu) bahkan kami mengikut agama Nabi Ibrahim saorang yang lurus, dan Dia bukan dari golongan orang-orang musyrik".

Sama dengan Ulama-ulama dan Ustaz-ustaz berkata "jadilah kamu pemeluk agama Islam, nascaya kamu akan mendapat petunjuk" 

Beza golongan Mu'tazilah dengan golongan Wahabi:
Golongan Mu'tazilah seperti Kasim Ahmad, tolak semua Hadis malain Hadis Mu'tawatir, karena Hadis Mu'tawatir itu tidak berlawan dengan Al-Quran,

Golongan Wahabi seperti Ustaz Rasul Dahri, tolak semua Hadis Dha'ef, dan mareka terima Hadis sohih dan Hadis Mu'tawatir.

Ada pun golongan Islam, terima kesemua Hadis walau pun Hadis itu Hadis Dha'ef atau pun Palsu, dan terutamanya mareka terima apa-apa saja kata-kata Ulama, karena mareka percaya bahwa Ulama-ulama itu adalah pewaris Nabi.
Kesimpulannya:
  1. Golongan MU'TAZILAH seperti Kasim Ahmad,yang percaya kepada 1 kitab Quran, jadi apa-apa yang di haramkan dalam Quran, mareka kata Haram.
  2. Golongan WAHABI, seperti Ustaz Rasul Dahri, yang percaya kapada 1 kitab Quran, 2 kitab-kitab Hadis, jadi apa-apa yang di haramkan dalam kitab Quran, mareka kata haram, dan apa-apa yang di haramkan dalam kitab-kitab Hadis, mareka kata haram juga.
  3. Golongan ISLAM, yang percaya kepada 1 kitab Quran, 2 kitab-kitab Ulama Hadis, 3 kitab-kitab Ulama Fiqah, jadi, apa-apa yang di haramkan dalam kitab Quran. mareka kata haram, dan apa-apa yang di haramkan dalam kitab-kitab Ulama Hadis, mareka kata haram, dan apa-apa yang di haramkan dalam kitab-kitab Ulama Fiqah, mareka kata haram juga.
Siapa yang paling banyak kitab ? Jawabnya :
  1. Mu'tazilah, tidak banyak kitab, hanya satu kitab saja yaitu kitab Tuhan Quran yang di sampaikan oleh Nabi Muhammad.
  2. Wahabi banyak kitab, yaitu kitab Quran dan kitab-kitab Ulama Hadis.
  3. Islam, yang paling banyak kitab, yaitu kitab Quran , dan kitab-kitab Ulama Hadis dan kitab-kitab Ulama Fiqah. maka dengan sebab itulah agama Islam banyak puak, karena mareka ada banyak kitab-kitab agama mareka yang wajib percaya, selain daripada kitab Tuhan Al-Quran ada lagi kitab-kitab Ulama Hadis dan kitab-kitab Ulama fiqah yang wajib percaya, kalau tidad di hukum kafir .
 
Tentang Hadis klik di SINI
Tentang Kalimah Syahadah klik di SINI
Tentang Wanita tudung kepala klik di SINI
Tentang Ulama klik di SINI
Pak Kasim Menulis: Isu-isu yang ditimbulkan penolakan saya terhadap[ syahadah yang kedua, kenyataan saya bahwa rambut wanita bukan ‘aurat, dan tuduhan lama bahawa saya anti-hadis. klik di SINI

Golongan Syiah juga di perfatuwakan sesat, mengapa tidak ambil tindakan ?
Golongan Wahabi seperti Ustaz Rasul Dahri juga di perfatuwakan sesat, mengapa tidak ambil tindakan?
Dan ada bibarapa lagi golongan yang lain yang di perfatuwakan sesat mengapa tidak ambil tindakan ?

Tetapi mengapa pada Pak Kasim Ahmad menghina Ulama saja di ambil tingdakan mahkamah Syariat Islam?
Apakah Ulama Islam lebih mulia daripada Nabi Muhammad ? 
Ini menunjukan bahwa agama Islam yang di pinpin oleh Ulama Islam Malaysia, tidak adil.
2:8 Dan di antara manusia ada yang berkata: "Kami telah beriman kepada Allah (Quran) dan kepada hari akhirat"; padahal mereka sebenarnya tidak beriman (kepada Quran).
2:11 Dan apabila dikatakan kepada mereka: "Janganlah kamu membuat bencana dan kerosakan di muka bumi", mereka menjawab: " Sesungguhnya kami orang-orang yang hanya membuat kebaikan".
2:12 Ketahuilah! Bahawa sesungguhnya mereka itulah orang-orang yang sebenar-benarnya membuat bencana dan kerosakan, tetapi mereka tidak menyedarinya.
2:14 Dan apabila mereka bertemu dengan orang-orang yang beriman (kepada Quran), mereka berkata: " Kami telah beriman (kepada Quran) ", dan manakala mereka kembali kepada syaitan-syaitan mereka, mereka berkata pula:" Sesungguhnya kami tetap bersama kamu, sebenarnya kami hanya memperolok-olok (kepada orang-orang yang beriman kepada Quran)".
2:15 Allah (membalas) memperolok-olok, dan membiarkan mereka meraba-raba dalam kesesatan mereka (yang melampaui batas itu).
31:21. Dan apabila dikatakan kepada mereka, "Ikutlah apa yang Allah turunkan (salah satunya Quran)", mereka menjawab, "Tidak, tetapi kami ikut apa yang kami dapati pada bapa-bapa kami." Apa? Walaupun syaitan menyeru mereka kepada azab yang menyala?
Perhatikan ulama-ulama Islam berdebat
2:113 Dan orang-orang Yahudi berkata: "Orang-orang Nasrani itu tidak mempunyai sesuatu pegangan (agama yang benar)"; dan orang-orang Nasrani pula berkata: "Orang-orang Yahudi tidak mempunyai sesuatu pegangan (agama yang benar)"; padahal mereka membaca Kitab Suci masing-masing (Taurat dan Injil). Demikian juga orang-orang (musyrik dari kaum Jahiliyah) yang tidak berilmu pengetahuan, mengatakan seperti yang dikatakan oleh mereka itu. Maka Allah akan menghukum (mengadili) di antara mereka pada hari kiamat mengenai apa yang mereka berselisihan padanya.
30:31 Hendaklah kamu (wahai Muhammad dan pengikut-pengikutmu) sentiasa rujuk kembali kepada Allah (Al-Quran) serta bertaqwalah kamu kepadaNya; dan kerjakanlah solat; dan janganlah kamu menjadi dari mana-mana golongan orang musyrik -
30:32 Iaitu orang-orang yang menjadikan fahaman agama mereka berselisihan mengikut kecenderungan masing-masing serta mereka pula menjadi berpuak-puak; tiap-tiap puak berbangga dengan apa yang ada padanya (dari fahaman dan amalan yang terpesong itu).
********
Beza Orang Kafir dengan Orang Islam:
  1. Orang Kafir tak marah kalau ada orang kata Dia Sesat atau Kafir, seperti Pak Kasim, karena Dia tahu bahwa Dia Kafir yang tidak percaya kepada hukum-hukum Islam yang di sampai oleh Ulama-ulama Islam yang berlawan dengan Quran, karena Dia percaya kepada hukum-hukum dalam Quran yang di samapaikan oleh Nabi Muhammad saja....
    2:134. Itu umat yang telah berlalu; baginya apa yang mereka usahakan, dan bagi kamu, apa yang kamu usahakan; kamu tidak ditanya mengenai apa mereka buat...
    10:41. Jika mereka dustakan kamu, maka katakanlah, "Bagiku amalanku, dan bagimu amalanmu; kamu berlepas diri daripada apa yang aku buat, dan aku berlepas diri daripada apa kamu buat."
  2.  Orang Islam marah kalau ada orang kata , Dia Sesat atau Kafir, karena Dia lah orang Islam yang sebenarnya...
     34:20. Iblis membenarkan pendapatnya sendiri terhadap pengikutnya, dan pengikutnya mengikutinya, kecuali segolongan daripada orang-orang mukmin (yang percaya kepada Al-Quran).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan