Isnin, 29 Disember 2014

Hanya dengar-dengar Ulama kata

Kata Ulama Islam
Kata Ulama Budha/Buza
Ulama/Biksu Budha/Buza berkata, pelaksaan Darma, sesungguhnya ajaran sang Budha, bukan hanya ajaran yang hanya untuk upacara sembahyang saja, ajaran sang Budha ini, lebih di tekankan pada pelaksaanya, artinya apa, kalau pun kita banyak sembahyang, kalau pun kita banyak melakukan upacara sembahyang, tetapi kalau kita tidak melaksana Darma, sesungguhnya kita masih belum umat Budha.....sering Kawihara=Masjid bukan berarti umat Budha, orang yang sering Kawihara itu hanya orang yang suka ritual=sembahyang Budha,...apa ciri umat Budha?, ciri umat Budha adalah orarang yang mau melaksanakan Darma, bukan orang yang hafal parita, itu adalah anak sekolah minggu,....Pacasila=Rukun Budhis, 1 tidak membunuh 2 tidak mencuri, 3 tidak berzina, 4 tidak bohong, 5 tidak mabuk,(kalah sekolah minggu dah hafal) ....pelaksaan Darma tidak reput-repun (tidak susah-susah hanya tidak buat saja) ....dan inti pelaksaan Darma ada 3 , 1 banya berbuat baik, 2 sabar, 3 kerilaan=Ikhlas...kerelaan, kemuralan, maditasi..
sambungannya
Bagimana kita handak memilih perkataan Ulama-ulama yang berbeza pahamannya ?
Quran menjawab :
39:18. Yang mendengar perkataan, dan ikut yang paling baik daripadanya, mereka itu, orang-orang yang Allah beri petunjuk kepada mereka; mereka itu, merekalah orang-orang yang berakal sempurna.

Orang-orang siam beragama Buza/Budha berkata :
ใคร ทำ ดี ได้ ดี ใคร ทำ ชั่ว ได้ ชั่ว
Siapa-siapa buat baik dapat baik(Syurga) siapa buat jahat dapat jahat (Neraka)
2:62. Sesungguhnya orang-orang yang percaya (kepada Quran), dan orang-orang Yahudi, dan Nasrani, dan Sabiin, sesiapa percaya kepada Allah dan Hari Akhir, dan buat kerja-kerja baik, maka upah mereka adalah di sisi Tuhan mereka, dan tiada ketakutan pada mereka, dan tidaklah mereka bersedih.
2:81. Ia, sesiapa yang usahakan kejahatan, dan diliputi pelanggarannya, mereka itu penghuni-penghuni Api neraka, di dalamnya mereka tinggal selama-lamanya.
2:82. Dan, orang-orang yang percaya(kepada Quran) dan buat kerja-kerja baik, mereka itu penghuni-penghuni Taman syurga, di dalamnya mereka tinggal selama-lamanya.
berbuat baik
berbuat Jahat
7:157. Orang-orang yang ikut Rasul, Nabi yang ummiy, mereka dapati tertulis dengan mereka di dalam Taurat dan Injil, yang menyuruh mereka pada yang baik, dan melarang mereka daripada yang mungkar, dan menghalalkan bagi mereka benda-benda yang baik, dan mengharamkan mereka yang keji, dan membebaskan mereka daripada beban-beban mereka, dan belenggu-belenggu yang ada pada mereka. Maka orang-orang yang percaya kepadanya, dan meneguhkannya, dan menolongnya, dan ikut cahaya yang diturunkan bersamanya, merekalah orang-orang beruntung.
3:114. Mereka beriman kepada Allah (Quran)dan Hari Akhir, dan menyuruh yang baik dan melarang yang mungkar, dan mereka bersegera dalam kebajikan; mereka itu orang-orang salih.
3:115. Dan apa sahaja kebaikan kamu buat, tidaklah kamu akan dinafikan; dan Allah tahu orang-orang bertakwa.
29:45 Bacalah serta ikutlah (wahai Muhammad) akan apa yang diwahyukan kepadamu dari Al-Quran, dan dirikanlah Shalat; sesungguhnya Shalat itu mencegah dari perbuatan yang keji dan mungkar; dan sesungguhnya peringatan Allah (Quran) adalah lebih besar (faedahnya dan kesannya); dan (ingatlah) Allah mengetahui akan apa yang kamu kerjakan.

Perbezaan perkataan UlamaIslam dengan perkataan Ulama Budha
Ulama Budha berkata:
kalau pun kita banyak sembahyang, atau kalau pun kita banyak melakukan upacara, tetapi kalau kita tidak melaksana Darma, sesungguhnya kita masih belum umat Budha.....sering keKiwara=keMasjid bukan berarti umat Budha, orang yang sering keHiwara itu hanya orang yang suka ritual=sembahyang Budha

Ulama Islam berkata :
Orang yang sering keMasjid, berarti Umat Islam yang kuat Imannya.

Ulama Budha berkata:
Pacasila=Rukun Budhis, yang wajib di tingalkan ada 5 yaitu :
1 haram membunuh 2 haram mencuri, 3 haram berzina, 4 haram bohong, 5 haram mabuk,

Ulama Islam berkata:
Rukun Islam yang wajib dikerjakan ada 5 yaitu:
1 mengucap dua kalimah syahadah
2 sembahyang lima waktu sehari semalam
3 membayar zakat
4 puasa sebulan ramadan
5 mengerja ibadah=ritual haji kemekah jika ada kuasa.
tak sembahyang
Ulama Islam kata lagi, orang-orang yang hanya berbuat baik dan walau pun dia tidak berbuat jahat, tetapi kalau mareka tidak masuk agama Islam, seperti orang-orang beragama Budha, beragama Hindu atau lainnya, selain beragama Islam mareka tetap masuk neraka dan kekal didalamnya selama-selamanya.

cuntuh solat Nabi Syuaib. lihat surah 11 mulai ayat 84 hingga 87 :
11:87 Hai Syuaib, apakah “SHOLAT”-MU menyuruh kamu agar kami meninggalkan apa yang bapak-bapak kami layani atau melarang kami memperbuat apa yang kami kehendaki tentang harta kami. Sesungguhnya kamu adalah orang yang sangat penyantun lagi berakal.

Kedua-dua perkataan itu, perkataan mana yang anda pilih?
Kalau Saya, Saya pilih perkataan orang beragama Buza/Budha daripada perkataan Ulama Islam, karena perkataan Ulama Budha itu tidak berlawan dengan Quran.
Kalau anda, anda pilih perkataan siapa?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan