Rabu, 12 Mac 2014

Ada orang Islam dan ada orang Kafir pendek kata ada orang Baik dan ada orang Jahat

Islam
Islam maksudnya "Damai" berarti orang Islam adalah orang-orang yang ingin kedamaian tak kira apa bangsanya, apa warna kulitnya dan apa agamanya : Al-Quran
A013
49:13 Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih menjaga dirinya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu).

Orang-orang siam beragama Buza/Budha berkata :
ใครทำดีได้ ใครทำชั่วได้ชั่ว
Siapa-siapa buat Baik dapat BaikSiapa-siapa buat Jahat dapat Jahat

Berbuat baik
A015
45:15 (Tiap-tiap balasan berdasarkan kaedah): Sesiapa yang mengerjakan amal kebaikan, maka faedahnya akan terpulang kepada dirinya sendiri; dan sesiapa yang berbuat kejahatan, maka bahayanya akan menimpa dirinya sendiri; kemudian kamu akan dikembalikan kepada Tuhan kamu.
A082
2:82 Dan orang-orang yang beriman serta berbuat baik, merekalah ahli syurga, mereka kekal di dalamnya.
A062
2:62 Sesungguhnya orang-orang yang beriman, dan orang-orang Yahudi dan orang-orang Nasora (Nasrani), dan orang-orang Saabien sesiapa di antara mereka itu beriman kepada Allah dan (beriman kepada) hari akhirat serta berbuat baik, maka bagi mereka pahala balasannya di sisi Tuhan mereka, dan tidak ada kebimbangan (dari berlakunya kejadian yang tidak baik) kepada mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita.

Kafir
Kafir maksudnya "Ingkar kedamaian" berarti orang Kafir adalah orang-orang yang suka bermusuh-musuhan sesama manusia yang pahaman dalam agamanya berbeda.
A081
2:81 (Apa yang kamu katakan itu tidaklah benar), sesungguhnya sesiapa yang berbuat kejahatan dan ia diliputi (ditenggelamkan) oleh kesalahannya itu, maka merekalah ahli neraka, mereka kekal di dalamnya.
*********
Kelebihan orang Kafir
Kelebihan orang Kafir karena dalam agama mareka ada paksaan dalam agama mareka, seperti di paksa mengucap dua kalimah syahadad, di paksa sembahyang lim waktu , di paksa membayar cukai zakat setiap tahun dan di paksa puasa sebulan dalam rumadhan, kalau tidak tunaikan itu semua di acam bunuh :
Imam Bukhari dan Muslim berkata Nabi Muhammad bersabda :

أُمِرْتُ أَنْ أَقَاتِلَ النَّاسَ حَتَّى يَشْهَدُوا أَنْ لاَإِلَةَ إِلاَّ اللهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللهِ ، وَيُقِيمُوا الصَّلاَةَ وَيُؤْتُو الزَّكَاةَ ، فَإِذَا فَعَلُوا ذَلِكَعَصَمُوا مِنِّي دِمَاءَ هُمْ وَأَمْوَالُهُمْ إِلاَّ بِحَقِّ الإِسْلاَمِ ، وَحِسَابُهُمْ عَلَى اللهِ
“Aku diperintahkan untuk memerangi manusia sehingga mereka bersaksi bahwa tidak ada tuhan yang berhak disembah, kecuali Allah dan bahwa Muhammad adalah Rasulullah, mendirikan shalat, dan menunaikan zakat. Apabila mereka melakukan itu, mereka telah melindungi darah dan harta mereka dariku, kecuali dengan hak Islam dan hisabnya atas Allah.”

Hadits Shahih Bukhari No:24 dan Shahih Muslim No:5.5

dan memaki hamun terhadap lawannya yang berbeza pahaman dengan mareka 


Kelemahan orang Islam

Kelemahan orang Islam karena dalam agama mareka tidak ada paksaan dalam agamanya :
A256
2:256 Tidak ada paksaan dalam agama (Islam), kerana sesungguhnya telah nyata kebenaran (Islam) dari kesesatan (kufur). Oleh itu, sesiapa yang tidak percayakan Taghut, dan ia pula beriman kepada Allah, maka sesungguhnya ia telah berpegang kepada simpulan (tali agama) yang teguh yang tidak akan putus. Dan (ingatlah), Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui.
A041
10:41 Dan jika mereka terus-menerus mendustakanmu (wahai Muhammad), maka katakanlah: "Bagiku amalku, dan bagi kamu pula amal kamu. Kamu tidak bertanggungjawab akan apa yang aku kerjakan, dan aku juga tidak bertanggungjawab akan apa yang kamu kerjakan".

Umur Aishah r.a. Semasa Berkahwin Dengan Rasulullah s.a.w.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan